Vitamine D: Als de zon minder schijnt…

Posted On november 12, 2020

Alle sporters weten dat ze een Vitamine D tekort hebben als de zon minder schijnt. Maar hoe komt dat precies en waarom wordt hier zoveel aandacht aan besteed, dat is vaak lastiger. Al helemaal als we dan ook nog beginnen over de combinatie van Vitamine D en Vitamine K. In deze blog leggen we jullie uit hoe het zit en nemen we jullie mee in hetgeen jij als sporter moet weten.

De werking van Vitamine D?

Vitamine D speelt een belangrijke rol in hoe ons lichaam functioneert en dan vooral als het gaat om ons immuunsysteem. Als we een tekort hebben, merken we het daar vaak het meest. Veel minder bekend maar zeker niet minder verstrekkend, zijn de gevolgen op langere termijn van een Vitamine D-tekort op onze botten, onze spierfuncties en het calciumgehalte in ons bloed. Daarnaast moeten we Vitamine D niet vergeten als het gaat om de rol bij onze celdeling of anders gezegd; als oude cellen worden vervangen door nieuwe. Een continu proces wat vooral belangrijk is bij herstel van je gezondheid.

Waar zit Vitamine D in?

Voordat we die vraag beantwoorden is het belangrijk om aan te geven dat je lichaam van nature Vitamine D aanmaakt als het wordt blootgesteld aan UV-stralen van de zon. Daar komt ook het tekort aan Vitamine D vandaan als de “r” in de maand is. Immers dan schijnt de zon niet alleen veel minder, hij is ook nog eens veel minder krachtig. Waardoor je dus veel minder Vitamine D aanmaakt en daar komt ook nog bij dat we in deze maanden minder buiten komen. Het gevolg is dat bijna iedereen dan een tekort heeft, terwijl juist in deze maanden ons immuunsysteem wel wat extra ondersteuning in de vorm van Vitamine D kan gebruiken. Zie hier de verklaring dat nagenoeg elke voedingsdeskundige in deze periode adviseert om extra Vitamine D te nemen. Overigens hebben zowel de Belgische als de Nederlandse overheid jarenlang Vitamine D-suppletie aanbevolen, hetgeen de Vitamine D-spiegel van de bevolking ten goede is gekomen.

Leuk weetje

Wisten jullie dat mensen met een hele lichte huid wel tot 6 keer sneller Vitamine D aan kunnen maken in vergelijking met iemand met een donkere huid? Overigens wel een klein probleempje, want dan moet je er geen zonnebrand opsmeren met een hoge factor, omdat je dan de UV-stralen blokkeert. Ook met behulp van Vitamine D-rijk voedsel kun je het niveau op peil houden, alleen dat is meestal niet voldoende. Overigens moet je daarbij denken aan vooral vette vis, zoals sardines, makreel, paling, zalm en tonijn. Andere producten (vlees, eieren en sommige champignons) bevatten wel Vitamine D, maar veel minder dan vette vis.

Waarom de combinatie met Vitamine K?

Bij een langere periode innemen van Vitamine D is het belangrijk om te letten op de combinatie met Vitamine K2. Dat heeft te maken met vaatwandelasticiteit. Veel mensen weten wel dat Vitamine K1 belangrijk is in relatie tot onze bloedstolling. Vitamine K2 zorgt voor gezonde bloedvaten, sterkere botten en soepel kraakbeen door middel van transport van calcium. Als je nu een Vitamine K2 tekort hebt dan kan dat tot gevolg hebben dat het calcium, dat vanwege Vitamine D in onze darmen wordt opgenomen, in onze vaatwanden terecht komt hetgeen ten koste gaat van de vaatwandelasticiteit. Vitamine K1 krijgen we dagelijks voldoende binnen, maar dat geldt niet voor Vitamine K2. Vitamine K krijg je vooral binnen via bladgroenten zoals broccoli, boerenkool en spinazie.

Natusport Vitamine D3 en MultiSport Gold

NZVT-supplementen zijn een prima hulpmiddel om je tekorten aan te vullen. Natusport is van mening dat elke sporter in de maanden met de “r” minimaal een Vitamine D supplement zou moeten nemen. We hebben daar 2 producten voor: Natusport Vitamine D3 en Natusport MultiSport Gold. Zoals jullie weten zijn alle supplementen van Natusport voorzien van het NZVT-keurmerk en derhalve gegarandeerd dopingvrij.

Natusport Vitamine D3 is één van de hoogst mogelijk gedoseerde Vitamine supplementen. Eén softgel capsule bevat maar liefst 15 maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D. Eén softgel per dag is dan ook voldoende.

Ook bij onze Natusport MultiSport Gold hebben we aan het belang van Vitamine D3 gedacht. Neem dagelijks de aanbevolen dosering van 1 tablet en je krijgt 5 maal de aanbevolen hoeveelheid binnen. Bij MultiSport Gold hebben we ook aan het belang van Vitamine K2 gedacht; één tablet bevat 60% van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid, hetgeen ruim voldoende is om je tekort aan te vullen.

Tip: Kijk ook eens naar ons Weerstand-complex, speciaal ontwikkeld om je weerstand gedurende een langere periode te ondersteunen. Zeker in deze onzekere tijden belangrijk om op te letten!

Natusport, november 2020 Noot: Natusport vindt het belangrijk om je zoveel mogelijk uitleg te geven over de werking van haar producten. Echter dat is bij supplementen vaak lastig, omdat we gehouden zijn aan een veelvoud van medische claims. Desondanks proberen we je zo goed mogelijk te informeren. Overigens zijn deze claims er natuurlijk niet voor.

LEES OOK:

Magnesium: het wondermineraal?

Magnesium: het wondermineraal?

Magnesium staat al jaren flink in de belangstelling en dat is wat ons betreft helemaal terecht. In deze blog vertellen de sportvoedingsdeskundigen van Natusport je graag wat meer over de werking van magnesium. Daarbij lichten ze twee verschillende soorten nader toe....

Verhogen supplementen mijn prestaties?

Verhogen supplementen mijn prestaties?

We krijgen bij Natusport weleens de vraag of supplementen de sportprestaties verhogen. Het antwoord daarop zou eigenlijk NEE moeten zijn en we lichten graag toe waarom. Laten we vooropstellen dat (NZVT-)supplementen een prima rol kunnen spelen in een gezond...